Wednesday, May 20, 2020

Istilah2 bagi penaqalan dan tarjih

1. Istilah-istilah yang merujuk kepada Imam al-Syafiie;
القول، الحديد، القديم، النص، المشهور، الظاهر، الأظهر، الغريب، المذهب، 

2. Istilah yang merujuk kepada Ashab;
الأصح، الصحيح، وفي وجه، الطرق، الأوجه

. al-Azhar (الأظهر), al-Zahir (الظاهر) dan al-Masyhur (المشهور) adalah merujuk kepada dua pandangan (القولان) atau beberapa pandangan (الأقوال) yang dinaqalkan dari Imam al-Syafiie. Dalam menentukan penaqalan yang mana paling kuat, jika kedua-dua penaqalan adalah kuat, maka yang terkuat diungkapkan dengan istilah al-Azhar (الأظهر) dan yang kuat diungkapkan dengan al-Zahir (الظاهر). Jika salah satunya kuat dan satu lagi lemah, maka yang kuat diungkapkan dengan al-Masyhur (المشهور) bagi menunjukkan bahawa pandangan yang satu lagi adalah samar atau gharib) dari Imam Syafie.

5. Istilah al-Asah () dan al-Soheh () adalah merujuk kepada dua pandangan (الوجهين) atau beberapa pandangan (الأوجه) yang dinaqalkan dari Ashab. Jika kedua-dua atau beberapa pandangan itu merupakan pandangan yang kuat, maka istilah al-Asah akan digunakan bagi merujuk kepada yang rajih nagi menunjukkan bahawa yang sebaliknya adalah qaul yang soheh. Jika salah satu darinya kuat dan yang lain-lain adalah lemah, maka istilah yang digunakan bagi merujuk ke[ada yang rajih ialah al-soheh, bagi menunjukkan bahawa yang sebaliknya adalah qaul dhaif/fasid (lemah/rosak). 

6. Dari segi keharusan berfatwa dan beramal dengan pandangan marjuh;

a) Bagi pandangan yang sebalik bagi al-Ashah (yakni al-soheh) dan sebalik bagi al-Azhar (yakni pandangan al-zahir); harus beramal, tetapi tidak harus berfatwa dengannya.

b) Baginda pandangan yang sebalik bagi al-Masyhur (yakni pandang yang gharib atau al-khafiy) dan sebalik bagi al-soheh (iaitu pandangan yang fasid atau dhaif); tidak harus berfatwa dan juga tidak harus beramal.





 

No comments:

Post a Comment

HUKUM KHATIB DAN MAKMUM MINUM AIR SEMASA KHUTBAH

قال النَّووي في "المجموع": " يُكرِه لهم شُرْبُ الماء للتلذُّذ، ولا بأس بشرْبِه للعطش للقوْمِ والخطيب، هذا مذهبُنا، قال ابنُ ا...