Saturday, January 15, 2022

ADAKAH NENEK TIRI DAN DATUK TIRI MERUPAKAN MAHRAM?

Soalan; saya mempunyai anak-anak lelaki hasil perkahwinan dengan suami terdahulu. Apabila saya berkahwin semula dengan seorang lelaki lain, bagaimana hubungan anak-anak lelaki saya dengan mertua saya (ibu kepada suami saya)?.

Jawapan;

Dalam kitab al-Iqna’ disebutkan;

وَلَاتحرم بنت زوج الْأُم وَلَا أمه وَلَا بنت زوج الْبِنْت وَأمه وَلَا أم زَوْجَة الْأَب وَلَا بنتهَا .....

 

Disimpulkan dari kenyataan di atas bahawa tidak tergolong sebagai mahram (kerana perkahwinan) orang-orang berikut;

1.       1. Anak perempuan kepada suami ibu kita (yakni adik/kakak perempuan tiri kita)

2.       2. Ibu kepada suami ibu kita (yakni nenek tiri)

3.       3. Anak perempuan kepada suami anak perempuan kita (cucu tiri kita)

4.       4. Ibu kepada suami anak perempuan kita (besan)

5.       5. Ibu kepada isteri bapa kita (nenek tiri)

6.      6.  Anak perempuan kepada isteri bapa kita (adik/kakak tiri).

No comments:

Post a Comment

HUKUM KHATIB DAN MAKMUM MINUM AIR SEMASA KHUTBAH

قال النَّووي في "المجموع": " يُكرِه لهم شُرْبُ الماء للتلذُّذ، ولا بأس بشرْبِه للعطش للقوْمِ والخطيب، هذا مذهبُنا، قال ابنُ ا...